Köp- och resevillkor

Läs Airngo's köp och resevillkor »

Allmänna frågor

Har Airngo ställt säkerhet enligt resegarantilagen?

Ja, givetvis har Airngo ställt säkerhet enligt resegarantilagen.
Läs mer om resegaranti »

Airngo ägs av Ticket Privatresor AB,
Sök på Ticket hos kammarkollegiet »

 

Hur långt i förväg respektive sent kan jag beställa resor?

Flyg: Flyg kan du normalt boka tidigast ca 11 månader före din avresa. Av praktiska skäl är det inte möjligt att beställa flygbiljetter med kortare framförhållning än 2 dagar hos oss.

Hotell: Av praktiska skäl är det inte möjligt att beställa hotell med kortare framförhållning än 2 dagar.
 

Hyrbil: Av praktiska skäl är det inte möjligt att boka hyrbil med kortare framförhållning än 4 dagar. 

När är bokningen bindande?

Bokningen blir bindande när du genomför en betalning på din beställning.

Kan jag kontakta Ticket med frågor om min Airngo-bokning?

Nej, Airngo.se är en fristående bokningssite som är separerad från Ticket.se. All kundservice hanteras av airngo.se.
 

 

Till sidans topp

Resor för mindreåriga

 

Hur bokar jag ensamåkande barn/ungdomar under 18 år?

Vi kan inte hantera bokningar med ensamåkande barn hos Airngo.

 

Till sidans topp

Bagagefrågor

Hur mycket bagage får jag ta med mig på resan?

Allt fler flygbolag tar idag extra betalt för bagage på sina billigaste flygbiljetter. Om du är osäker vad som gäller för din flygning så ber vi dig läsa bagagereglerna hos ditt flygbolag här

Vart vänder jag mig när mitt bagage är försenat eller har gått sönder?

Du ska kontakta ditt flygbolag eller representant för ditt flygbolag på den ankommande flygplatsen för mer infromation.

 

Till sidans topp

Av och ombokning

Kan jag boka om min resa?

Det finns inget rakt svar på denna fråga, utan det beror helt på vilken typ av biljett du köpt och med vilket bolag. Det är inte så vanligt att du erbjuds ombokning på ekonomiklassbiljetter, men kontakta oss gärna så kontrollerar vi reglerna på just din resa. Om det finns möjlighet att boka om är det alltid förenat med en viss kostnad. I våra resevillkor kan du läsa mer om ombokning.

 

Kan jag boka av min resa?

Flygbiljetter är generellt inte av- eller ombokningsbara. Om du köper Avbokningsgaranti så försäkrar du dig mot alla oförutsägbara händelser och har möjlighet att boka av utan krav på läkarintyg. Avbokning kan göras upp till 3 timmar före avresa. Läs mer om Avbokningsgaranti här.

Till sidans topp

 

 

Betalning av din resa

Vad händer om jag inte betalar i tid?

Om inte resan betalas inom angiven tid avbokas den med automatik.

Kan jag betala med kreditkort?

Vi accepterar betalning med skandinaviska MASTERCARD och VISA.

 

Kan jag betala med min Internetbank?

Du kan betala med Internetbank på resor med reguljärflyg, hotell och/eller hyrbil.

På airngo.se accepterar vi internetbetalningar från Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB.

Kan jag delbetala min resa?

Nej, vi erbjuder inte delbetalning 
 

Till sidans topp

Frågor om din flygresa

Varför behöver jag ange en titel när jag bokar en resa?

Titel är en internationellt regel bland flygbolagen och används av dem för vikt/balansberäkning inför flygningar.
En titels uppgift är att informera flygbolaget om könet på passageraren och har inget att göra med om man är gift eller ogift.
På Airngo.se används Mr (Herr) för män och Ms (Fröken) för kvinnor.

Hur används Å, Ä, Ö på flygbiljetter?

Språket som används i flygbokningssystemen är engelska. För att våra svenska bokstäver Å, Ä och Ö ska fungera i dessa system måste de översättas.
Å blir oftast AA (ibland A), Ä blir AE (ibland A) och Ö blir OE (ibland O).

 

Hur återbekräftar man hemresan?

Vissa flygbolag kräver att man återbekräftar sin hemresa. Oftast gäller detta när man reser på en resa lite längre bort eller om man stannar borta en längre tid. Hemresan återbekräftar man då genom att kontakta flygbolaget på destinationen ca 3 dagar innan hemresa. Telefonnummer och adresser finns att hitta på flygbolagens hemsidor.

På alla resor kan tidtabellsändringar uppstå. Tänk på att alltid kontrollera din resa innan avresa genom att ange bokningsnummer och efternamn på www.checkmytrip.com samt att också kolla med ditt flygbolag.

 

Måste jag resa i den ordning sträckorna står i min biljett?

Ja, utskriven flygbiljett måste användas på de sträckor i den följd som angivits i biljetten, då flygbolaget avbokar hela biljetten om resenär inte utnyttjat till exempel första sträckan.

Kan jag önska sittplats på flyget?

Om du vill framföra önskemål till flygbolag som t ex specialkost eller sittplats är du välkommen att köpa vårt servicepaket. Observera att vi aldrig kan garantera önskemål, vi kan endast framföra dem till flygbolaget.

 

Kan jag checka in till flyget online?

Flertalet flygbolag erbjuder online-check in. Vi har listat några av de flygbolag som erbjuder check in online för att du ska kunna få en smidigare start på din resa.

Checka in online »

Till sidans topp

Frågor om dina färdhandlingar

Hur och när får jag mina biljetter?


Flygbiljetter, hotell samt hyrbilsvouchers e-postas till dig. (Undantag finns, läs mer i våra särskilda köpvillkor).

Skulle du vilja ha dina resehandlingar postade hem till dig går det bra mot en avgift.

Ibland hamnar mail i Promotions/Kampanjer eller skräpkorgar trots att innehållet är viktigt. Snälla kolla i samtliga flikar och korgar i din mail, och om de fortfarande saknas 24 timmar efter betalning bör du kontakta oss.
 

Till sidans topp

Skriv ut din flygbiljett

Strax efter att dina flygbiljetter är betalda och du mottagit ditt bekräftelsemail kan du logga in på checkmytrip.com och skriva ut dina flygbiljetter. Bokningsreferensen som du behöver för inloggning på checkmytrip.com  finns i ditt bekräftelsemail. Har du ej mottagit ditt bekräftelsemail vänligen kontrollera samtliga korgar och flikar i din mail. Om du fortfarande saknar ditt mail 24 timmar efter betalning, bör du kontakta oss.

Om du av någon anledning tappat bort dina flygbiljetter loggar du bara in och skriver ut dina flygbiljetter igen.

På alla resor kan tidtabellsändringar uppstå. Tänk på att alltid kontrollera din resa innan avresa. Det gör du också på checkmytrip.com »

 

Skriv ut din flygbiljett på checkmytrip.com »
Logga in med bokningsreferens och efternamn. Skriv efternamn exakt som i bokningen.
 

Checkmytrip finns också för smartphones.

Ladda ner för Iphone här »
Ladda ner för Android här »

 

Till sidans topp

Intyg, Visum och pass

 

Pass och visum?

Det är ditt ansvar som resenär att inför resan ha giltigt pass, visum, visum för mellanlandning eller andra eventuella dokument som krävs.

Många länder kräver att passet är giltigt i minst 6 månader efter hemresedatum. Viseringsregler förändras ofta, så även om du rest till ett land tidigare och då inte behövt visum, är det klokt att kontakta landets ambassad/konsulat och kontrollera det igen.

Resa till USA eller mellanlanda i USA!

I god tid (senast 72 tim) före inresa till USA måste du ansöka om inresetillstånd via https://esta.cbp.dhs.gov/ OBS! Detta gäller för svenska medborgare - andra regler kan gälla för andra nationaliteter. Om du är medborgare i annat land så är det upp till dig att undersöka vad som gäller.

Samma uppgifter som du anger i din esta ansökan måste även kunna uppges på flygplatsen vid incheckning. 
 

Till sidans topp

När något har gått fel på resan

Var hittar jag information om flygpassagerarens rättigheter?

Information om flygpassagerares rättigheter finns att läsa hos SRF.
» Klicka här 

 

Reklamation av resa

Vi vill gärna dela dina upplevelser och synpunkter. Om inte allt varit till belåtenhet är det viktigt att man på plats försöker rätta till problemet. Påtalar man inte problemet omgående innebär det att vi inte får chans att hjälpa dig att rätta till felet och då är det svårt att få ersättning när man kommer hem. Har vi inte lyckats rätta till problemet på plats, fyller du i detta reklamationsformulär.

Problem med hotell

I första hand hänvisar vi dig till hotellets reception för att påtala bristerna. Om inte det hjälper så hänvisar vi till journumret på den hotellvoucher som du fått på mail från oss.
 

 

Till sidans topp

Övriga frågor

 

Vad är Blandade flygbolag?

 

Blandade flygbolag betyder att en resa är sammansatt av 2 enkelbiljetter, oftast med 2 olika flygbolag, t ex Norwegian på utresan och SAS på hemresan.

Detta innebär att om ena flygningen, av någon anledning, inte genomförs som planerat, så avbokas/ändras INTE den andra flygningen per automatik. Kunden måste själv ta kontakt med oss för att boka om den andra biljetten och kunden får själv stå för eventuella kostnader.

Det är viktigt att notera var flygningen avgår respektive landar, då detta kan skilja mellan de 2 enkelbiljetterna.

Exempel: Om en resa till London är med Norwegian på utresan och SAS på hemresan, landar man på London Gatwick och reser hem från London Heathrow.

Vad är SMS-tjänst?

Du kan ofta köpa en SMS-tjänst som ett tillägg till din flygbokning.

Du får då ett SMS med information rörande din flygresa i din mobil, 24 timmar innan du ska resa. SMSet innehåller:

  • Flygbokningsnummer
  • Flygnummer
  • Avgångs- och ankomsttid samt om flyget är i tid
  • Flygplats samt terminal för avgång och ankomst
  • Väder och valutainfo

Vissa flygbolag erbjuder mobil check-in. Om din resa sker med något av dessa flygbolag kommer ditt SMS att innehålla en länk som leder dig till check-in. På så sätt kan du checka in när och vart du vill.

Check-in information i SMS-tjänsten fungerar idag på följande flygbolag:

  • Air France
  • British Airways
  • KLM
  • Lufthansa
  • SAS
  • Swiss
  • Thai Airways

Informationen som ges i SMS fråntar inte resenären skyldigheten att infinna sig på flygplatsen enligt krav som flygbolagen ställer.

 

Kan jag boka transfer?

Vi erbjuder transfer vid bokning av vissa hotell. Om transfer erbjuds på din resa kommer erbjudande om detta att visas i bokningsflödet.

Vad händer vid en dubbelbokning?

Om beställaren, eller annan person, gör flera bokningar med samma flyg, i samma namn och med samma e-postadress, kan flygbolaget automatiskt avboka samtliga bokningar. Flygbolagen tar inte hänsyn till hur bokningarna tillkommit, d v s om det är en eller flera olika resebyråer som gjort identiska bokningar. För att undvika dubbelbokningar ska man alltså inte göra samma bokning på olika resebyrå eller web-sidor.

 

Vi är inte ansvariga för dessa avbokningar oavsett om bokningen gjorts på en annan websida än Airngo.se eller via en traditionell resebyrå.

Hur gammal måste jag vara för att hyra bil i USA?

 

För att få hyra bil i USA måste du vara minst 18 år gammal (minimumålder kan variera beroende på bilkategori du väljer samt vilken delstat du hyr i) samt haft körkort i minst ett år. För förare under 25 år kan en extra avgift tillkomma lokalt. Vi rekommenderar internationellt körkort, utöver ditt nationella.

 

Hur vet jag vilka flygbolag som förbjudits inom EU?

Vi säljer inte något flygbolag som förbjudits att flyga inom EU. Om du ändå vill se vilka flygbolag som är svartlistade av EU som hittar du listan här: EU:s svartlistade flygbolag »

Till sidans topp